Friday, August 10, 2007

Cam mana nak bertindak kurang ajar tapi nampak cam baik...

Pernah tak korang rasa cam nak termuntah bila orang depan kita tuh cerita benda-benda yang membosankan... dan korang terpaksa layan dia orang lebih dari 2 jam....
Aku .... banyak kali jugak .... kekadang tuh cerita dia orang tuh terlalu menjengkilkan (aku baru belajar ayat nih) apa yang korang boleh buat ...???

1) Of course cam biasa aku akan pretend to be a good listener... control ayu... tunjuk muka concern.. angguk-angguk sikit tanda faham. Kerut-kerutkan kening sikit cam poyo ... confirm mesti dia ingat kita tengah concerntrate...

2) Perbuatan di atas tadi selok-eloknya korang selitkan dengan sedikit sound effect cam... oooo..., atau hmmm.... atau ermm, atau iya.. atau pas tuh...setiap kali dia habis ayat... supaya tak nampak cam kita tak dengar.

3) Untuk tidak rasa bosan, pastikan daya imaginasi anda amat tinggi. Bayangkan sesuatu yang lebih menarik dari perbualan kamu itu.. cam gi tepi pantai dengan mak we, atau makan ice cream yang ada cokelat melted kat atas dia... pergh...

4) Pandang terus ke mata dia ... seperti anda betul-betul hormati pecakapan dia... make sure tangan anda pun duk diam tanda bersungguh... supaya nampak cam real..

5) Cuba summarisedkan cerita dia tuh dan beri sikit komen.. macam...aku rasakan ko patut buat cam nih..., atau pada pendapat aku... (make sure relevan dengan apa yg dia tengah cerita sebab biasanya org yg bercerita tuh akan mengulang-ulang atau memanjang-manjangkan cerita dia sebab nak bagi nampak cantik... ajinomoto lebih sikit...so kalau korang dalam kategory cam aku genius korang akan dapat tangkap the hole ops...whole story)

Tapi kalau korang dah tak tahan .. dah dekat 2 jam kau terpaksa layan dia org.. korang dah boleh surrender dan bertindak sedikit kurang ajar tapi ko sorang jer yang tahu ... apa yang korang boleh buat.....

1) Pastikan ada handphone kat dalam pocket (sama ada korang bunyikan atau tidak) dan tetiba "Excuse me... ada call larr..." jawab call di tempat yang tersembunyi kengkonan P & C dan tinggalkan dia sengsorang...

2) Cuba cari kengkawan yang lalu kat situ dan "Eh.. Noni...yang pasal semalam tuh cam mana hek... " ikut sebelah kawan tuh dan tinggal jer dia ... walaupun member / lebih tepat mangsa ko tuh blur-blur jer...

3) Atau korang kata... "Hmmm.. aku rasa ko dah cerita kat aku benda nih last week...5 kali (exegerate sikit) pas tuh cepat-cepat blah...

4) Cuba buat-buat manis... cam "ermmm tunggu jap ... aku ada hal penting nih dalam 5 minute lagi aku datang balik ko jgn gi memana plak ...janji tau... aku gi sekejap jer.... " pas tuh korang cabut dan pasti lebih dari 2 jam ... sure dia blah...

5) Buat muka yg menunjukkan ko memang boring cam menguap ker atau kejap kejap tengok jam atau tengok tengok tempat lain atau buat-buat banyak kerja cam cuba tekan-tekan keyboard atau belik-belik file atau paper kat atas meja ... mesti dia blah

6) Buat-buat tak dengar cam .. "apa ... tak dengar" .. atau "cam mana... cuba ulang balik.." atau "tak faham aaa apa ko cakap nih.. " dah 5 kali suruh ulang mesti dia dah tak de feel nak cerita dan dia blah...

Tapi.......tips kat atas nih akan membuatkan ko pasti akan terkantoi kalau dia tanya balik kat ko... "cuba ulang ayat aku yang ke sepuluh tadi..." (ini tips kalau ko nak org lain dengar betul-betul cerita ko plak)...

Nasib korang laaaaarr.... pandai-pandai aaa.. korang nak hidup...

No comments: