Tuesday, August 14, 2007

CIPA ???

Semalam aku tengok citer Dr. House my favorite jerk doctor... aku betul-betul impressed dengan episode yang aku tengok - Season three - Insensitive ... pasal sorang budak pompuan yang ada penyakit CIPA... korang tahu tak apa CIPA tuh (tu laarr dulu suruh belajar betul-betul tak nak... kan dah tak tahu) ..

Aku try buat ujikaji kat kepala otak aku dan ternyata aku tak berapa ingat kekalau aku ada belajar benda nih masa aku dok College dulu... (dah lama aku realize that my long term memory selalunya ada masalah... - difficulties in retrieving something) by rite aku sepatutnya belajar coz ada kena mengena dengan otak... tu laarr pasal aku suka tengok citer House, Grey Anatomy and 3lbs... boleh aku menguji minda aku tentang apa yang aku pernah belajar dulu.. heheh...

Ok, CIPA nih makna - Congenital Insensitivity to Pain with Anhidrosis (paham tak...???) Penyakit nih sebenarnya memang susah dijumpai... jarang orang ada kebolehan macam nih.. sesapa yang ada CIPA nih dia tidak akan merasai any pain.. atau rasa panas atau pun tak rasa sejuk...seolah-olah dia punya brain dah block perasaan-persaan tuh semua... tapi dia still boleh merasai perasaan-perasaan lain... atau other sensation... macam ... rasa nikmat korek hidung tanpa terkantoi dengan orang lain...

Tetiba aku teringat kat superman, spiderman dan all the super heroes which they don't feel any pain kalau dia orang kena belasah dengan teruknya oleh musuh masing-masing... mungkin dia orang sebenarnya ada penyakit nih... CIPA

Kebanyakan patient yang kena penyakit nih adalah berpunca dari turun temurun (inherit) iaitu beranak-beranak jer dia dah ada CIPA... CIPA nih ada kena mengena dengan dia orang punya nerve system.. certain saraf dia tidak boleh transfer information yang dia tengah rasa sakit atau sekarang nih tengah sejuk atau pun tengah panas.. dan kebanyakan dari mereka tidak akan berpeluh.. nih leerr masalh orang CIPA kekadang badan dia panas sampai 100 dgrees celcius tapi dia tak rasa cam dia demam... atau dia elok jer tak pakai apa-apa.. duk berendam dalam ais... contohnya lerrr....Dan kebanyakan dari mereka akan mengalami satu tekanan perasaan dan ini akan mengakibatkan mereka ini akan mengalami mental retarded... kecacatan mental...heee.. susah laarr nak explain.. tapi yang penting bila korang jumpa perkataan CIPA nih korang cuma ingat kar all the Super heroes.. kuat... even kalau dia orang jatuh dari tingkat 50 pun dia orang tak akan rasa sakit.. cuma patah-patah...jer dan kalau nasib baik terus mati tanpa sakit ... syiok jugek...

Ok nih aku ada surf some story about this particular deseas :

1) American girl feels no pain and smiles to her own blood

2) Girl with rare disease doesn't know pain

3) Kids with rare disorder don't know they're hurting themselves



Pergh ... kagum. Macam-macam...
Aku rasa sepatutnya aku jadi neorologist ... kerja dengan Dr. Cuddy, report under Dr. House.. Hmmmmm...what ya think...

No comments: