Sunday, August 12, 2007

Hanya Mencari Rezeki...


Macam biasa tempat aku transit untuk naik satu lagi kenderan awam untuk mencari rezeki adalah di Mesjid Jamek.. dan seperti biasa kawasan itu di penuhi oleh penjual-penjual yang mencari rezeki halal .. masa operasi mereka biasanya dalam seawal 6:30 pagi hingga 9:00 pagi.. (aku pernah temu ramah sorang mak cik jual kuih tuh) dan bila dia orang rasa jualan mereka dah habis kekadang sebelum pukul 9:00 biasanya dia orang dah kemas...
Pagi nih aku betul-betul terkejut bila tetiba dengar dia orang buat bising.. riuh-rendah Masjid Jamek tuh...mak cik jual kuih tuh dengan pantas kemas meja.. sorokan payung besar dia tuh... pak cik jual sandwish yang aku biasa beli dengan dia terus bungkus sandwish dia dan lari kearah seberang jalan.. semua lintang pukang lari dan ambik apa yang sempat jer.. Kesian... yang mana tak sempat ... terpaksa mengadap penguat-kuasa DBKL... sudah ada meja-meja yang di angkut oleh penguat kuasa DBKL itu ke dalam lori busuk mereka itu... cilaka detik hati aku.. kurang ajar... binatang.. tak berperi kemanusian... dan macam-macam lagi keluar dari mulut aku...
Tetiba aku jadi emosional... jiwa memberontak aku seolah-olah menyuruh aku berbuat sesuatu... aku diam.. aku tahu situasi aku... aku serupa mereka juga... orang biasa yang selalunya menjadi mangsa ....
Dalam pada aku marah melihat kejadian itu tetiba hati aku jadi sayu.. sedih.. pilu melihat mereka begitu susahnya mencari sesuap nasi.. bertungkus lumus... berhujan berpanas... aku betul-betul tak nampak di mana salahnya dengan mereka sekiranya mereka hanya berjual untuk sekadar mencari rezeki... kata mereka tempat itu tidak sesuai untuk berniaga.. di tengah bandar.. mencacatkan keindahan kota.. arghhh.. bangsat betul alasan itu... bagi aku mereka hanya menjalankan kegiatan itu hanya beberapa jam sahaja.. kemudian mereka hilang... tak da apa yang dapat mencacatkan pemandangan kota...
Aku marah... pengecut.... berani lah kau merampas harta-harta si miskin yang tidak bedaya itu.. kan ada baiknya kau cuba rampas kandang-kandang babi yang berleluasa di belakang rumah-rumah orang Islam di Melaka dan Negeri Sembilan itu.. atau cuba kau tutup kilang-kilang yang memuntahkan asap-asap hitam.. toksid-toksid yang beracun yang telah meracuni kepala hotak korang tuh.. atau kilang-kilang yang masih berleluasa menjalankan aktiviti haram mereka... atau kedai-kedai arak, disco-disco, pub-pub, kelab-kelab malam atau pusat-pusat pelacuran.... yang menjadikan rakyat semakin hilang tamadun.. semakin hanyut dalam budaya-budaya dan pengaruh-pegaruh setan... itu korang tak berani... itu korang takut...semua itu korang kata sebagai salah satu sumber pendapatan negara...dan semua itu di luar bidang kuasa korang...arghhhh...alasan yang amat meloyakan tekak aku... katakan sahaja yang korang benar-benar takut... korang hanya berani dengan simiskin yang tidak berdaya yang tidak empunya duit banyak untuk disoggokkan...meraka korang buat macam anjing.. korang halau .... korang robohkan bangsal-bangsal mereka... korang rampas meja-meja kayu yang mereka guna sebagai modal berniaga..
Mintak maaf ...tolonglah berperikemanusian ... hidup ini ada pasang surut... aku tetap dengan pendirian aku ... What's Goes Around Comes Around.... tolong fikir tetang nasib nasib mereka.. aku tahu korang tak pernah rasa betapa susah mencari rezeki hanya untuk sesuap nasi.. berhujan panas... bangun seawal 3 / 4 pagi untuk menyediakan jualan... dan untungnya tak seberapa....aku juga tidak pernah ... tapi sekurang-kurang hati aku masih punyai rasa simpati.. masih punya rasa perikemanusian... tolong.. jangan tutup pintu rezeki mereka... dan aku rasa banyak lagi benda lain yang perlu korang benteras... jadi lah manusia berani.. jadilah manusia yang tahu erti simpati.. dan tahu menilai yang mana sepatutnya betul dan yang mana tidak... jangan jadi anjing-anjing yang hanya menurut perintah .... bangun .... dan berfikir secara ilmiah.. secara manusia.... yeah secara manusia...

No comments: