Thursday, August 16, 2007

Puding lapis lapis




Aku tak tahu nak panggil apa.. office mate aku yang ajar. Aku dah ubah sikit recepie dia mengikut tekak aku... benda nih paling senang beli kat kedai buat siap...

Beli satu kotak Puding serbuk nona (aku suka mangga)
Beli satu kotak Jelly serbuk Nona (aku suka perasa Strawbery ngan Bluebery)
Buah campur (Koktel)
Susu cair Ideal cam biasa
Tepung kastard dalam 1 sudu
Esen Vanilla
Ais cream... (aku suka perasa Vanilla jer... )
Hiasan... boleh beli badam atau kacang atao cokelat rice - tabur atas dia nanti...

Memula tapis buah campur .. air/sirap dia korang boleh gantikan untuk masak Jelly tuh.. kalau tak cukup tambah air...Masak Puding Nona... ikut arahan belakang kotak... lebihkan sikit air pun tak apa... bila dah masak masuk dalam bekas... make sure terus masukkan dalam bekas cantik yang korang beli kat over sea atau kat seberang golok(duty free) biar sejuk... masak pulak Jelly Nona (ikut arahan belakang kotak). Bila dah masak .. biarkan sejuk sikit.. suam-suam kuku... amik garpu garis-gariskan permukaan Puding yang dah keras tadi... gariskan sikit jer jangan sampai dalam sangat.. nih untuk biar Jelly tuh melekat... tuangkan atas dia.. pas tuh dalam nak-nak keras.. korang amik buah-buahan tadi susun cecantik atas Jelly tadi.. make sure dia belum keras betul dan jangan lembik sangat... biar cam ngan-ngan dia tenggelam separuh jer buah-buah tadi...dah.. masukkan dalam peti ais... biar betul-betul sejuk...

Kuah dia pulak...Masak susu cair dengan satu sudu Tepung kastad... (tepung kastard nih buat syarat untuk dia pekat sikit dan ada rasa kastard jer) buh essen vanilla... kalau nak manis lagi buh gula tapi tak yah pun boleh... sebab semua dah manis... manis sangat pun tak sedap... muak..masuk peti ais...

Bila nak makan keluarkan.. amik scope .. scopekan puding dan jelly yang dah berlapis tadi...buh dalam mangkuk ice cream.. pas tuh amik ice cream scope atas dia... tuangkan kuah dia tadi dan tabur kacang atau badam yang dah di tumbuk dan cokelat rice... buh cerry merah fulamak...yummy...

P/S : Kalau ada sesapa yang nak request recepie yang simple-simple boleh ... no hal... kalau aku tahu aku pasti akan tuliskan...

No comments: