Friday, August 24, 2007

Merdeka I


Merdeka.... entah terus terang aku katakan aku belum pernah sekali pun mengetahui apa erti sebenar kemerdekaan.. bagi aku ... bila bercakap tentang MERDEKA.. benda pertama yang akan terbayang dalam kotak fikiran aku adalah ... perarakan di ibu-ibu kota... beramai-ramai berarak berjalan kaki sambil melambai-lambaikan tangan (ala-ala super model) atau yang lebih patriotik lagi mengibar-mngibarkan bendera-bendera Malaysia... diringi muzik-muzik patriotik.. dan kereta-kereta yang penuh bunga-bunga...
Kemudian benda kedua yang pasti ditungu-tunggu oleh kami sekeluarga sudah pasti pada malam sebelum kemerdekaan ... apa orang panggil detik-detik kemerdekaan... sebelum jam 12 tengah malam.... kami akan bersama-sama menjadi penuggu setia untuk melihat percikan-percikan bunga api yang beratus-ratus ringgit itu di letupkan keudara... itu... yup.. itu lah merdeka bagi aku... saat-saat bersantai bersama-sama keluarga... mengecap nikmat bersuka-ria dengan tidak perlu membayar apa-apa....tak lebih dari itu...
Dan masa nih lah kita dapat lihat manusia-manusia muda (lebih tepat anak-anak Melayu kita) seperti ulat taik berduyun-duyun mengujungi concert-concert besar seperti di KLCC, Dataran Merdeka, Dataran Shah Alam dan entah mana-mana lagi.. berjogget.. menyanyi hingga tak ingat dunia... dari malam sampai lah ke pagi... hingga gempa nyanyian itu seolah-olah dapat mengalahkan laungan suci Azan Subuh ...
Dan bagi aku perkara seperti ini memang sudah sinonim dengan negara kita... bila sebut merdeka sahaja.. manusia-manusia muda kita akan bertanyakan tentang concert yang bakal disajikan khas untuk genarasi muda yang bakal memerintah negara...
Entah lah.. mungkin itu sahaja cara negara kita untuk mengajar anak-anak muda kita erti kemerdekaan.. agar mereka dapat menghayati kemerdekaan dimana mereka boleh berhibur sesuka hati tanpa diganggu... itu merdeka bagi mereka...

No comments: