Monday, August 20, 2007

Negarakuku by NameWee with English Translation (Re-Open)



Hmmm.. nak komen ker tak nak hek.. sebab aku ada 2 pendapat yang berbeza..

Bila first time aku baca translation lagu dia ni nih aku jadik emotional....marah, geram... semangat patriotik aku membara-bara.. macam bara api ... tapi bila lama-lama .. bila aku dah cool dan aku dah berfikiran waras.... aku start duduk dan fikir... aku kembali rasional ...mungkin pada certain-certain part memang tiada maaf bagi mu... especially dengan semua issue-issue sensitive .. agama dan bangsa...

First.. budak nih memang tak der rasa patriotik langsung kat Negara kita.. MALAYSIA... pergh.. tetiba semangat cintakan negara membuak-buak .... Patriotic....supposednya lar kan... dah tak kan nak cintakan negara orang lain plak... apahal...

Lagu yang dia gubah balik nih memang betul-betul memalukan dan menghina semua rakyat Malaysia, terutama bangsa Melayu dan agama Islam.. tuh memang betul-betul aku tak puas hati... ini yang buat aku betul-betul marah... tetiba semangat cintakan Agama dan Bangsa terus melonjak-lonjak naik... hey bro...please don't play around with races and religious issues larrrr... its really sensitive... gua pun boleh marah cam nih ... benda lain gua tak kisah tapi hal cam nih gua memang tak suka... gua akan vote untuk pancung jer kepala lu kalau lu main-main dengan ini dua perkara sensitive....ada paham... anything which is not sensitive go ahead... comment aaa macam-macam mana pun... atau luahkan leerr isi hati lu tuh... gua tak kisah... gua tahu banyak benda yang lu tak puas hati... tapi bila lu ada masukkan pasal ini dua benda .... dan lu macam main-main kan pulak Agama ngan bangsa kita orang ... gua tak boleh cool ... gua panazzz....apa nih bro... kita orang tak pernah kacau lu punya agama ngan bangsa lu orang.. kita orang tak pernah kutuk lu orang punya adat dll... gua tahu banyak benda lu tak puas hati ... tapi jangan aaaa... sampai hina cam tuh sekali... tak best aa cam nih... rilex aa... bro... part nih gua memang hangin... sorry aaa.. bro... bab nih gua memang gua tak boleh tolak ansur punya.... ok tutup kes sensitif nih... gua tak suka nak bincang sebab nanti gua hangin....

Nih satu lagi hey bro... apa laarrr lu ... ada ke lu ubah lagu Negara ku...lu pegi aaaa amik lagu lain selain lagu Negaraku.. lagu Nelly Furtado ker.. Lagu Akon ker.. lagu Siti ker atau lagu Mawi ker yang penting jangan ubah lagu Negaraku... walau pun lu orang nampak gua cam tak kisah pasal ini negara Malaysia.. tapi gua tetap Malaysian laarr bro.. gua tetap sayang Negara Malaysia nih...

Ok... part two...yang lain-lain selain dari isue-issue sensative yang aku bagi tahu tadi... aku boleh bincang dengan tenang sikit.... ok sepatutnya... (aku bercakap dalam rational manners... bukan menangkan sesapa dan salahkan sesapa)...kita should look on the positive side rather than negative (I guess... ). Kita perlu tengok kenapa ramai Malaysians are keep showing their frustration in many ways. Dah banyak kita lihat Malaysian yang bereducated meluahkan perasaan ketidakpuasan hati mereka... hari tuh Blog.. nih nyanyian plaks...dan dari dulu ada jer picket... tunjuk persaan ana-sini dll - banyak lagi... mungkin sebab ada persaan tidak puas hati... ermmm... maybe there are so many hanky panky stuff happen everywhere (heheh takut nak bagi statement nih sebenarnya)... kita kena kaji semua nih... jangan asyik nak melatah jer... marah sana marah sini... main tangkap jer ... saman... aku rasa laarrrkan dengan cara masukkan dia orang nih semua dalam jail, saman atau pancung sekalipun tidak akan menyelesaikan masalah negara kita nih... sepatutnya kita perlu tengok apa punca sebenarnya pada permasalahan ini.... tak nak cakap banyak... dengar, tengok, fahamkan dan kaji sendiri... lepas tuh cuba perbaiki... negara nih dipilih oleh rakyat dan rakyat aja yang tahu apa yang mereka nak... rakyat juga yang tahu apa yang betul dan apa yang tidak... semuanya dari rakyat untuk rakyat .... kalau rakyat bermasalah maknanya ada sesuatu yang tak kena... tolong kaji dan selesaikan supaya tidak ada banyak lagi masalah yang dihadapi akan datang...... mereka yang bertanggung jawab perlu selesaikan masalah-masalah yang dihadapi.. jangan cuma duduk goyang kaki dengan kemewahan yang ada.. tolong bangun dan dengar masalah rakyat... sesungguhnya kamu akan disoal di akhirat nanti ... apa yang telah kamu lakukan untuk rakyat kamu....

No comments: