Thursday, August 2, 2007

Tips kat dalam Office

Camne nak ngelat tapi nampak rajin


1. Jgn berjalan tanpa dokumen kat tangan
Jalan bwk dokumen nampak mcm jln nak pi meeting & nampak rajin. Tak bwk apa2 cam nak pi kantin. Kalu bwk paper cam nak pi toilet. Bila balik cuba2 bwk byk dokumen kunun mcm nak keja kat rumah

2. Guna komputer utk nampak sibuk
Bagi pandangan org biasa sesapa pakai komputer nampak cam buat keja walaupun chatting. Kalu kantoi dgn boss cakap le tgh belajor software baru @ taip itu & ini

3. Meja bagi semak
Boss boleh le meja kemas, bagi yg bwh ni kena le nampak semak so mcm keja byk. Keja tahun lepas pon org ingat baru punya

4. Voice mail
Jgn jawab tepon kalu ada kemudahan voice mail. Org takkan call sesaja kalu tak bagi keja. Kalu ada sesapa bagi mesej bunyi cam nak bagi keja, reply le masa lunch hour diorang takde, so nampak cam rajin masa mkn pon keje

5. Muka bagi nampak tak sabar & terganggu
Buat muka camtu so boss akan ingat yg kita betul2 byk keja sibuk

6. Balik lewat kalu boss ada
Boss ada balik lewat.. tak payah buat keja baca majalah pon ok. time nak balik jgn lupa lalu depan bilik boss

7. Mengeluh kuat sikit
Kalu org tgh ramai buat2 le mengeluh kuat sikit kunun2 tgh pressure byk keje

8. Strategi tambahan
Kalu file tak cukup atas meja buleh le tabor buku... manual komputer keatas lantai

9. Ayat kena bagus
Sekali2 baca buku dan cari le perkataan2 terkini & produk2 pasal komputer ke so bila cakap dgn boss bunyik cam cerdik. Boss tak perlu paham yg penting kita nampak bijak bila bercakap

10. Sediakan 2 jeket bagi yg keje dlm aircond
Letak satu jeket kat kerusi so nampak cam kita masih ada kat situ.. satu lagi bwk le mengulor ke mana2

11. PENTING!!!
Jgn forward benda ni kat boss anda secara tak sengaja kihkih

Amacam ok tak... so boleh laarrr buat.. mudah-mudah dapat naik gaji atau naik pangkat...

No comments: